
 1

Filed 4/1/05  Taus v. Loftus CA1/2 
NOT TO BE PUBLISHED IN OFFICIAL REPORTS 

 
California Rules of Court, rule 977(a), prohibits courts and parties from citing or relying on opinions not certified for 
publication or ordered published, except as specified by rule 977(b).  This opinion has not been certified for publication or 
ordered published for purposes of rule 977.   

 
IN THE COURT OF APPEAL OF THE STATE OF CALIFORNIA 

 
FIRST APPELLATE DISTRICT 

 
DIVISION TWO 

 
 

NICOLE TAUS, 
 Plaintiff and Respondent, 
v. 
ELIZABETH LOFTUS et al., 
 Defendants and Appellants. 

 
 
      A104689 
 
      (Solano County 
      Super. Ct. No. FCS021557) 
 

 

I. INTRODUCTION 

 Plaintiff and respondent Nicole Taus (Taus) was the subject of a published “case 

study” relating to allegations that she was abused as a young child.  The premise of her 

lawsuit is that defendants invaded her privacy and committed other legal wrongs by 

piercing a veil of confidentiality that protected her during the case study and using 

information about her private life to publicly challenge the theories and conclusions 

advocated by the author of her case study.   

 Appellants filed special motions to strike Taus’s first amended complaint pursuant 

to section 425.16 of the Code of Civil Procedure,1 California’s anti-SLAPP statute.2  The 

trial court granted the motion in part and denied the motion in part.  It struck Taus’s claim 

for defamation as to one defendant and her claim for fraud as to another defendant.  

                                              
 1 All further statutory references are the the Code of Civil Procedure unless 
otherwise indicated. 



 2

However the court denied the motion to strike Taus’s claims for negligent infliction of 

emotional distress and invasion of privacy which she alleged against all of the defendants 

in this action.   

 Appellants contend the trial court erred by refusing to strike the entire first 

amended complaint because, they contend, Taus seeks to punish conduct involving 

speech relating to a matter of public interest and she did not carry her burden of proving a 

likelihood of success as to any of her claims.  We agree in part with appellants but also 

disagree in part, and remand the case to the trial court so it may enter a new order 

consistent with this opinion. 

II. STATEMENT OF FACTS 

A. Background - Published Articles 

 The dispute between these parties relates to the content and publication of three 

articles published between May 1997 and August 2002. 

 1. The 1997 Child Maltreatment Article 

 The May 1997 issue of Child Maltreatment, a scientific journal published by the 

American Professional Society on the Abuse of Children, contains an essay entitled 

“Videotaped Discovery of a Reportedly Unrecallable Memory of Child Sexual Abuse:  

Comparison With a Childhood Interview Videotaped 11 Years Before” (hereafter the 

Child Maltreatment article).  

 The Child Maltreatment article, authored by David Corwin and Ema Olafson, 

contains the following summary of its contents:  “This article presents the history, 

verbatim transcripts, and behavioral observations of a child’s disclosure of sexual abuse 

to Dr. David Corwin in 1984 and the spontaneous return of that reportedly unrecallable 

memory during an interview between the same individual, now a young adult, and Dr. 

Corwin 11 years later.  Both interviews were videotape recorded.  The significance, 

limitations, and clinical implications of this unique case study are discussed.  Five 

                                                                                                                                                  
 2 SLAPP is an acronym for “strategic lawsuits against public participation.”  (See 
Equilon Enterprises v. Consumer Cause, Inc. (2002) 29 Cal.4th 53, 57 (Equilon).) 



 3

commentaries by researchers from differing empirical perspectives who have reviewed 

these videotape-recorded interviews follow this article.”   

 The young woman who is the subject of the Child Maltreatment article was 

referred to throughout as Jane Doe (hereafter sometimes just “Jane”) and all the names of 

persons and places relating to her story were changed with the exception of Corwin, who 

conducted the interviews.  According to the article, Corwin became involved in Jane’s 

case in 1984 after Jane’s father accused her mother of physically and sexually abusing 

her.  The allegations were made in the context of a custody dispute and Corwin was 

appointed by the court to conduct an evaluation.   

 The Child Maltreatment article contains excerpts from three interviews that 

Corwin conducted in 1984 when Jane was six-years-old.  During each interview, Jane 

told Corwin that her mother had rubbed her finger inside Jane’s vagina while giving her a 

bath.  The specific excerpts that are repeated in the article include Jane reporting that her 

mother had first done this to her when she was three, that it hurt, and that her mother had 

warned that she would do “something” to Jane if Jane told her father what her mother had 

done.  During the third interview, Jane consistently maintained that nobody told her to 

say these things about her mother and that she was not lying.  At one point, Corwin asked 

if Jane’s mother said anything when she put her finger there.  Jane reported that her 

mother asked “That feel good?” and that she said no.  Jane also said that this happened 

more than 20 times and closer to 99 times during the time she lived with her mother.   

 The excerpts from the 1984 interviews are interspersed with analysis and with 

Corwin’s conclusions, first drawn and testified to in 1984, that:  (1)  Jane was physically 

and sexually abused by her mother and (2)  Jane’s mother falsely accused Jane’s father of 

abusing Jane and attempted to coerce Jane to verify the false accusation.  The authors of 

Child Maltreatment reported that they utilized background sources in addition to the 1984 

interviews including reports by Child Protective Services and the police, court files and 

decisions pertaining to the parents’ divorce and contentious custody battle, and reports by 

other evaluators and therapists.  According to the article, Jane’s statements to Corwin 

were consistent with statements she previously made to other evaluators.  Jane’s prior 



 4

reports of inappropriate behavior by her mother included “‘striking her on several parts of 

her body, burning her feet on a hot stove, and invading and hurting her genitals and anus 

with her hands.’”   

 The Child Maltreatment article also contains a transcript of an interview of Jane 

that Corwin conducted on October 15, 1995, when Jane was 17-years-old.  According to 

the article, the 1995 interview was arranged after Corwin contacted Jane and her father to 

obtain their consent to continue to use the 1984 videotaped interviews for “professional 

education,” and learned that Jane could not remember the events that were the subject of 

those earlier interviews.   

 The transcript of the 1995 interview reflects that Jane was accompanied by her 

foster mother and that Corwin had agreed to show them the videotapes of the 1984 

interviews.  Jane stated that she did remember statements and allegations she had made 

during those interviews but that “[i]t’s the memory of if what I said was true that I’m 

having a problem with.”  Corwin asked Jane to share what she could recall about that 

period of time, about the 1984 interviews, and the things she may have said then.  Jane 

described the room where she was interviewed in 1984, a sweatshirt she may have worn, 

and began to recount some of the allegations she had made.  She recalled accusing her 

mom of abusing her by burning her feet on a stove but stated that she could not remember 

if that was in fact how her feet were burned.  Jane told Corwin that she had recently been 

in contact with her mother, who denied all the abuse allegations.  When Corwin focused 

the discussion on sexual abuse, the following occurred: 

 “DC3 Okay.  Do you remember anything about the concerns about possible 

sexual abuse? 

 “JD: No.  (Eye closure) I mean, I remember that was part of the accusation, but I 

don’t remember anything--(inhales audibly and closes eyes) wait a minute, yeah, I do. 

 “DC: What do you remember? 

                                              
 3 “DC” refers to David Corwin.  “JD” refers to Jane Doe.  The parenthetical 
comments were added by the authors of the Child Maltreatment article. 



 5

 “JD: (Pauses) Oh my gosh, that’s really, (. . . Close eyes and holds eyes) really 

weird.  (Looks at foster mother) I accused her of taking pictures (starts to cry and foster 

mother puts hand on Jane’s shoulder) of me and my brother and selling them and I 

accused her of--when she was bathing me or whatever, hurting me, and that’s-- 

 “DC: As you’re saying that to me, you remember having said those things or you 

remember having experienced those things? 

 “JD: I remember saying about the pictures, I remember it happening, that she 

hurt me. 

 “DC: Hurt you, where?  How? 

 “JD: She hurt me.  She-- 

 “. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  

 “JD: You see.  I don’t know if it was an intentional hurt--she was bathing me, 

and I only remember one instance, and she hurt me, she put her fingers too far where she 

shouldn’t have, and she hurt me.  But I don’t know if it was intentional, or if it was just 

accidental. 

 “DC: Can you be more specific because I--? 

 “JD: I know what was said on the tape.  On the tape it was said that she put her 

fingers in my vagina.  And she hurt me. 

 DC: Okay.  Is that what you recall or-- 

 “JD: That’s what I recall.  I recall saying it, and I recall it happening. 

 “DC: You recall it happening? 

 “JD: I recall.  I didn’t--that’s the first time I’ve remembered that since saying 

that when I was 6 years old, but I remember.” 

 According to the Child Maltreatment article, Corwin showed Jane the videotapes 

of the 1984 interviews, took a two and one-half hour break, and then recommenced the 

1995 videotaped interview.  During that part of the interview, Corwin asked Jane to 

describe her feelings about viewing the videotapes.  Jane responded that the tapes 

reinforced her belief that her mom had abused her.  In her view, the girl she saw on the 

tapes would not have made up the accusations.  Jane also expressed relief that she no 



 6

longer had to entertain the possibility that her father, who had recently died, had lied to 

her about her mother.   

 At the end of the 1995 interview, Jane agreed that Corwin could use her interviews 

for educational purposes.  She stated:  “Yeah, I think it’s--I mean, I’m prepared to give 

my life, devote my life, to helping other kids who have gone through what I’ve gone 

through, well not necessarily what I’ve gone through, that have gone through 

traumatic . . . experiences, by becoming a psychologist or psychiatrist, whichever I decide 

but, and I by no means want to stand in your way.”   

 In the final pages of the Child Maltreatment article, the authors reconciled 

possible inconsistencies between Jane’s recalled memory in 1995 and the accusations she 

made in 1984, and concluded that “[t]he core recollection, then, is true to her earlier 

disclosures.”  The authors also suggested that, assuming Jane’s memory of abuse had 

actually been unavailable to her prior to the 1995 interview, Corwin’s presence may have 

helped trigger her recall.  Finally, the authors posed questions and issues to explore and 

address in the future.   

 2. The 2002 Skeptical Inquirer Article 

 The May/June 2002 and July/August 2002 issues of the Skeptical Inquirer, a 

magazine published by appellant the Committee for the Scientific Investigation of Claims 

of the Paranormal (CSICOP), included a two-part article entitled “Who Abused Jane 

Doe?  The Hazards of the Single Case History” (hereafter, the Skeptical Inquirer article.)  

The Skeptical Inquirer article was written by appellants Elizabeth Loftus and Melvin 

Guyer.  The stated premise of this article is that case studies, although useful to scientists, 

are “bounded by the perceptions and interpretations of the storyteller,” and should be 

used “to generate hypotheses to be tested, not as answers to questions.”  To illustrate their 

point, Loftus and Guyer provide “a case study of a case study--a cautionary tale.”  The 

case study they scrutinize is Corwin’s Child Maltreatment article. 

 According to the Skeptical Inquirer article, psychological researchers and 

clinicians disagree as to whether the human mind represses memories of traumatic 

experiences in such a way that they can be accurately recovered years later through such 



 7

tools as therapy and hypnosis.  The article also states that the Child Maltreatment article 

has been offered and accepted as proof that traumatic memories can eventually be 

reliably recovered.   

 The Skeptical Inquirer article summarizes the content of the Child Maltreatment 

article and offers the following summary of the reactions of professionals who had read 

about the Jane Doe case:  “Corwin’s case study was vivid and compelling.  Leading 

scientists were persuaded by it; indeed, emotionally moved by it.  Few considered any 

other possible explanations of Jane’s behavior at six or at seventeen.  Few were skeptical 

that Jane really had been abused by her mother before age six, that her retrieved 

memories were accurate, or that ‘repression’ accounted for her forgetting what her 

mother supposedly had done to her.  [¶] But we were.”  (Emphasis supplied.) 

 According to the Skeptical Inquirer article, the abuse allegations against Jane’s 

mother grew out of a contentious five-year custody battle and were made at a time when 

many experts were unaware that interviewers looking for evidence of sexual abuse could 

easily manipulate children and taint their memories.  Further, the article states that 

Corwin has a “vested interest” in persuading others that his initial finding of sexual abuse 

was accurate and that “some repression-like process” had prevented Jane from recalling 

that abuse during the period before Corwin re-interviewed her.  Therefore, as Loftus and 

Guyer explained, “we set out on an odyssey to learn more about the case.  Our 

investigation produced much valuable information that should assist scholars in making 

their own decisions about whether Jane was abused, and if so, by whom.”   

 The Skeptical Inquirer article describes how Loftus and Guyer found “clues” to 

fuel their investigation notwithstanding the fact that Corwin had disguised the case.  For 

one thing, Corwin showed videotapes of his interviews with Jane Doe at a number of 

professional meetings and, at some point during the interviews, Corwin used Jane’s real 

first name and a city where she spent some of her childhood.  Using this information and 

other clues from the Child Maltreatment article, the authors of the Skeptical Inquirer 

article searched legal databases and found a published appellate court case relating to 

allegations that Jane’s father failed to comply with visitation orders.  (See In re William 



 8

T. (1985) 172 Cal.App.3d 790.)  That case provided additional factual details about Jane 

Doe’s family.  Further, the disclosure of the father’s first name and last initial led to a 

successful search for the father’s identity and, according to the authors, “from there we 

uncovered the full history of the custody dispute and the abuse allegations.”   

 The Skeptical Inquirer article includes its authors’ version of an accurate summary 

of the facts relevant to the Jane Doe abuse allegations.  It does not disclose Jane’s identity 

or the real names of people connected to her case.  However, it does provide details about 

Jane’s history that were not disclosed in the Child Maltreatment article, including 

unfavorable information about Jane’s father and stepmother.  Much of the details about 

Jane’s history that are disclosed in this article were obtained through interviews 

conducted by or on behalf of the authors of the Skeptical Inquirer article. 

 Jane’s biological mother was interviewed.  She continued to deny the abuse 

allegations and, according to the article’s authors, was “eager for us to visit” and “told us 

a few things, of course from her perspective, that never appeared in any of Corwin’s 

accounts of this case.”  The Skeptical Inquirer article summarizes the mother’s story and 

also reports that the maternal grandmother’s best friend and Jane’s older brother concur 

that mother never abused Jane.  The article also discloses that, after Corwin reviewed the 

abuse allegations with 17-year-old Jane, Jane severed contact with her mother.  

 Jane’s foster mother was also interviewed for this article.  The foster mother 

allegedly described how Jane was “extremely distressed” when she came to live with her.  

Jane’s father had had a heart attack and could not care for her, her stepmother, who had 

divorced her father long ago, was out of the picture, and Jane wanted to “put the ‘puzzle 

pieces’ of her past together.”  Jane’s foster mother helped Jane contact her biological 

mother but reported that the renewed relationship was destroyed after Corwin “entered 

the picture.”  Jane’s foster mother opined that viewing the tapes convinced Jane the abuse 

had occurred, and that the interview with Corwin dramatically changed Jane:  “She went 

into herself.  She became depressed.  She started behaving in self-destructive ways, and 

soon left FosterMom’s home.”  According to this article, Jane’s foster mother wondered 

whether Jane rejected her because “of the older woman’s strict rules against staying out 



 9

late and misbehavior, or because she was trying to run away from her own misery.”  She 

also wondered whether viewing the tapes was a mistake.   

 Jane’s stepmother, who was also interviewed for the article, allegedly 

“volunteered that the way they got Jane away from Mom was ‘the sexual angle.’”  During 

the interview, the stepmother displayed continuing and serious animosity toward Jane’s 

mother, accusing her of such things as being a prostitute and a “leech” who always had 

her hand out.  According to the article, Jane’s stepmother described how she and Jane’s 

father “documented” their case against mother by, for example, bringing Jane to two 

hospitals to have her feet examined to support the foot burning allegation.  The step-

mother also reported that, when Jane was between the ages of four and nine, Jane talked 

to her about the sexual abuse she endured.  The Skeptical Inquirer article includes 

personal information about Jane’s stepmother’s marital history and legal problems.  The 

authors of the article maintained this information was relevant because Corwin used 

comparable information about Jane’s mother to discredit her credibility.   

 In this article, Loftus and Guyer offer several reasons why they doubt that Jane 

Doe was physically or sexually abused by her mother, including:  (1)  reports of abuse by 

six-year-old Jane were not consistent; (2) Jane’s father’s credibility was not superior to 

mother’s in terms of marital stability, criminal records and other behavior; and (3) at least 

one expert who conducted a thorough contemporaneous investigation doubted any abuse 

occurred.     

 The Skeptical Inquirer article also questions whether 17-year-old Jane’s memory 

of an alleged prior event was, in fact, a recovered memory.  The authors note, for 

example, that evidence Jane talked about the abuse allegations with her stepmother and 

others during the years between the 1984 interviews and the 1995 interview 

“undermin[es] claims of massive repression or dissociation.”  Further, according to this 

article, ‘[t]o the extent that Jane’s memory can be regarded as an instance of a recovered, 

accurate memory, there must be some objective and independent corroboration of the 

events she purports to remember.”  The authors suggest  the required corroboration does 

not exist for several reasons:  (1) Corwin’s original clinical evaluation was neither 



 10

objective nor reliable; (2) there is no evidence to support the allegation that mother 

burned Jane’s feet; indeed, the authors’ own research supported the conclusion that, if 

Jane’s feet had been burned, the injury would have been documented by the hospitals 

where Jane was taken or by Child Protective Services and no such documentation 

existed; (3) there is no evidence, prior allegation or even a reference in the reports or 

evidence to support Jane’s supposed recollection that she previously accused her mother 

of taking pornographic pictures of her and her brother; and (4) the emotion and personal 

details captured on the videotapes of the 1984 interviews could persuade not just 

knowledgeable scientists but Jane herself that the abuse occurred even if it never did. 

 The Skeptical Inquirer article contains a “Postscript” in which Loftus and Guyer 

describe “unexpected” resistance to their efforts to “critically evaluate” Corwin’s claim 

that Jane Doe recovered a repressed memory.  They contend that critics of their inquiry 

impeded the publication of their work and that even their respective universities warned 

them not to publish any of the material they had gathered, “even that which is in the 

public domain and readily found by anyone with access to a modem and Google search 

engine.”  The authors stated:  “We are alarmed on behalf of all members of the academic 

community that our universities, institutions that above all others should be championing 

the right to free speech and academic debate, so implacably opposed it in this instance.”   

 3. The 2002 Tavris Article 

 The July/August 2002 issue of the Skeptical Inquirer also contained an article 

entitled “The High Cost of Skepticism” by Carol Tavris (hereafter the Tavris article).  In 

this article, Tavris posits that the power wielded by university Institutional Review 

Boards (IRB’s) stifles scientific inquiry and progress and threatens the very foundation of 

the “skeptical movement.”  To illustrate her point, Tavris focuses on the authors of the 

Skeptical Inquirer article summarized above:  “The story of what happened to Elizabeth 

Loftus and Mel Guyer when they set out to investigate the case of Jane Doe is itself,” 

Tavris contends, “a case study of the high cost of skepticism.”   

 According to the Tavris article, the authors of the Skeptical Inquirer article 

decided to examine the Jane Doe case and Corwin’s “alleged evidence of a recovered 



 11

memory of sexual abuse” because the “stakes were high for their work as scholars, 

teachers, and expert witnesses, because the case was already being used in court as 

evidence that recovered memories of sexual abuse in childhood are reliable.”  According 

to this article, Loftus and Guyer were encouraged to pursue their story after finding that 

documents in the public record were not consistent with the Child Maltreatment article. 

 The Tavris article describes how Loftus and Guyer were treated by the IRB’s at 

the universities where they were employed.  The IRB at the University of Michigan, 

where Guyer was employed, allegedly initially took the position that its approval for this 

project was not necessary because Guyer would not be doing “human subject research” 

but then reversed its position a month later, “disapproved” the project, and recommended 

that Guyer be reprimanded.  Then, several months later, a new chair of the IRB 

determined that this project was exempt from IRB consideration because it did not 

involve human subjects research and found there was no basis for recommending a 

reprimand.   

 According to the Tavris article, Loftus and Guyer were encouraged by the “green 

light given to Guyer at Michigan,” and continued their investigation until the University 

of Washington, where Loftus was employed, received an e-mail from Jane Doe 

complaining that her privacy was being violated.  Tavris offers this explanation as to why 

the University of Washington should have rejected Jane Doe’s complaint out of hand:  

“Considering that David Corwin had published his account of her life and was traveling 

around the country showing videotapes of Jane at six and seventeen, and considering that 

no one was making her story public (and hence violating her ‘privacy’) except Jane 

herself and Corwin, this complaint should have been recognized as a cry from a troubled 

and vulnerable young woman, and set aside.”   

 Instead, Tavris reports, the “investigation” conducted by the University of 

Washington lasted more than twenty-one months, consisted of a series of shifting charges 

against Loftus which were often kept secret from her, and was fueled by improper outside 

influences including a scathing memorandum drafted by a member of the University of 

Michigan’s IRB who was critical of Guyer, and the litigation strategies of opposing 



 12

counsel in an out of state court case in which Loftus was a defense expert and Corwin 

was a plaintiff’s expert.  Ultimately, Tavris reports, Loftus was exonerated of charges of 

“scholarly misconduct,” and the University of Washington concluded that her 

investigation of the Jane Doe case did not constitute research involving human subjects.  

However, even then, her employer instructed her to not contact Jane Doe’s mother again, 

or to interview anyone else in the case without advance approval.   

 The Tavris article describes Jane Doe as “an unhappy young woman whose life 

has been filled with conflict and loss.”  It characterizes Corwin as a man “who has 

publicly promoted his case study as a personal vindication and a prototype of how 

recovered memories should be studied.”  And, it presents Loftus and Guyer as “heroes” 

whose “courage, persistence, and integrity” made them “willing to ‘offend’ in the pursuit 

of truth and justice.”   

B. The First Amended Complaint 

 On February 13, 2003, Taus filed a complaint against Loftus, Guyer, Tavris, the 

Skeptical Inquirer, the University of Washington (hereafter, the University),4 and Shapiro 

Investigations, a company that allegedly performed investigation services for Loftus.  In 

the first paragraph of her complaint, Taus identified herself as “Lieutenant Junior Grade 

Nicole S. Taus, also known as ‘Jane Doe’ in publications referred to herein.”  Taus 

disclosed other personal information in her complaint including her place and date of 

birth and the names of her parents.  In a first amended complaint, filed March 6, 2003, 

Taus added CSICOP and the Center for Inquiry West as defendants and alleged four 

distinct causes of action.   

 The first cause of action charged all defendants with negligent infliction of 

emotional distress.  Taus alleged that defendants “misused their knowledge and skills as 

psychologists, researchers and writers” in order to exploit her notwithstanding her known 

background and personal history of abuse in order to satisfy their own needs. 

                                              
 4 The University did not file a section 425.16 motion in the trial court and is not a 
party to this appeal. 



 13

 The second cause of action, also alleged against all the defendants, is for invasion 

of privacy.  Taus alleged that she is not a public figure and that she has a constitutional 

and statutory right to privacy particularly with respect to her medical history and juvenile 

court records.  She further alleged that defendants obtained private information about her 

both legally and by false representations and published that information, which includes 

statements about Jane that are not truthful.  According to the allegations in the complaint, 

defendants used fraudulent means to obtain private information from Taus’s relatives, 

including misrepresenting their identities and befriending Taus’s biological mother, and 

then failed to check their sources or verify information by interviewing Taus herself.  

Taus further alleged that the University ratified the invasive conduct of other defendants 

by exonerating Loftus from any claims Taus asserted against her.  

 The third cause of action was for fraud against Loftus and the University.  The 

claim against Loftus is based on allegations that numerous misrepresentations were made 

to Taus’s friends or relatives in order to obtain private information about her.  The claim 

against the University is apparently based on allegations in the complaint relating to an 

ethics complaint Taus lodged with the University in September 1999 (which is discussed 

in the Tavris article).  Taus alleged that the University falsely represented to her that its 

complaint process would be confidential and that she was induced by this representation 

to participate in the complaint process and to refrain from filing a civil action. 

 The fourth cause of action, alleged against Loftus and Tavris only, is for 

defamation, slander and libel per se.  According to Taus, these defendants have made oral 

and written statements about her “designed to suggest that she was unhappy, vulnerable, 

and of questionable fitness for her duty as an officer in the military.”  The claim against 

Tavris relates to statements that appeared in the Tavris article.  The claim against Loftus 

is based not just on statements in the Skeptical Inquirer article but also on “public and 

disparaging statements about plaintiff” that Loftus has allegedly continued to make.  For 

example, the complaint contains an allegation that, within a year of the filing of the 

complaint, Loftus made the following statement at a conference:  “Jane Doe engaged in 



 14

destructive behavior that I cannot reveal on advice of my attorney.  Jane is in the Navy 

representing our country.”   

C. The Motion to Strike 

 On May 13, 2003, Loftus, Guyer, Tavris, CSICO, the Skeptical Inquirer, and the 

Center for Inquiry West (collectively, the Skeptical Inquirer appellants) filed a motion to 

strike the first amended complaint.  Shapiro Investigations (Shapiro) filed a 

“Concurrence” in the motion to strike pursuant to which it adopted the Skeptical Inquirer 

appellants’ arguments and further alleged that, as a matter of law, Taus did not and could 

not state a cause of action for invasion of privacy against Shapiro.  Opposing the motions, 

Taus argued section 425.16 did not apply because statements about her are not matters of 

legitimate public concern.  She also argued that all of her claims were meritorious.  

 On September 18, 2003, the trial court, the Honorable James F. Moelk, filed an 

“Order after Hearing” (the September 18 order).  In its September 18 order, the court 

ruled on “the defendants’ motion to strike plaintiff’s first amended complaint pursuant to 

Code of Civil Procedure § 425.16, to which defendant Shapiro has filed a concurrence.”  

It denied the motion to strike Taus’s emotional distress and invasion of privacy claims.  It 

granted the motion to strike the third cause of action for fraud against Loftus but denied 

the motion as to the University.  The court also granted the motion to strike the fourth 

cause of action for defamation against Tavris but denied the motion as to Loftus.  The 

court did not separately rule on Shapiro’s concurring motion.    

 The Skeptical Inquirer appellants filed their notice of appeal on November 7, 

2003.  Shapiro filed its notice of appeal on November 12, 2003.  As it did in the trial 

court, Shapiro adopts the arguments asserted by the Skeptical Inquirer appellants but also 

makes arguments relating to its specific role in the underlying dispute.   

III. DISCUSSION 

A. Standard of Review and Issues Presented 

 Section 425.16, subdivision (b)(1), states:  “A cause of action against a person 

arising from any act of that person in furtherance of the person’s right of petition or free 

speech under the United States or California Constitution in connection with a public 



 15

issue shall be subject to a special motion to strike, unless the court determines that the 

plaintiff has established that there is a probability that the plaintiff will prevail on the 

claim.”   

 When ruling on a section 425.16 motion to strike, a court must engage in a two-

step process.  “First, the court decides whether the defendant has made a threshold 

showing that the challenged cause of action is one arising from protected activity. . . . If 

the court finds such a showing has been made, it then determines whether the plaintiff has 

demonstrated a probability of prevailing on the claim.”  (Equilon, supra, 29 Cal.4th at p. 

67.)  

 The “plain language” of section 425.16 “encompasses any action based on 

protected speech or petitioning activity as defined by the statute, with no requirement that 

the defendants moving thereunder also prove that the suit was intended to chill their 

speech.  [Citations.]”  (Wilbanks v. Wolk (2004) 121 Cal.App.4th 883, 893 (Wilbanks).)  

“[S]ection 425.16, although enacted in response to SLAPP litigation, is to be broadly 

interpreted.  It can and does apply to suits bearing very little relationship to SLAPP 

litigation . . . .”  (Id. at p. 894.)   

 “We independently determine whether a cause of action is based upon activity 

protected under the statute, and if so, whether the plaintiff has established a reasonable 

probability of prevailing.  [Citation.]  In doing so, we consider ‘“the pleadings, and 

supporting and opposing affidavits stating the facts upon which liability or defense is 

based.”’  [Citations.]”  (Lieberman v. KCOP Television, Inc. (2003) 110 Cal.App.4th 156, 

163-164.) 

B. Conduct in Furtherance of an Exercise of Free Speech  

 As noted above, the first issue we must address is whether conduct giving rise to 

Taus’s claims was in furtherance of the appellants’ right of petition or free speech.  

(Equilon, supra, 29 Cal.4th at p. 67.)  In applying this prong of the section 425.16 test, 

the “focus is not the form of the plaintiff’s cause of action but, rather, the defendant’s 

activity that gives rise to his or her asserted liability--and whether that activity constitutes 

protected speech or petitioning.”  (Navellier v. Sletten (2002) 29 Cal.4th 82, 92.)  The 



 16

“arising from” requirement means that the defendant’s act underlying the plaintiff’s cause 

of action “‘must itself have been an act in furtherance of the right of petition or free 

speech.’”  (Equilon, supra, 29 Cal.4th at p. 66.) 

 Section 452.16 defines acts “in furtherance of a person’s right of petition or free 

speech under the United States or California Constitution in connection with a public 

issue,” as including “(1) any written or oral statement or writing made before a 

legislative, executive, or judicial proceeding, or any other official proceeding authorized 

by law; (2) any written or oral statement or writing made in connection with an issue 

under consideration or review by a legislative, executive, or judicial body, or any other 

official proceeding authorized by law; (3) any written or oral statement or writing made 

in a place open to the public or a public forum in connection with an issue of public 

interest; (4) or any other conduct in furtherance of the exercise of the constitutional right 

of petition or the constitutional right of free speech in connection with a public issue or 

an issue of public interest.”  (§ 425.16, subd. (e).) 

 Appellants contend their conduct falls within categories (3) and (4) of section 

425.16, subdivision (e).  As reflected in the statutory language quoted above, these two 

categories are limited by the requirement that the defendant’s statements or conduct relate 

to an issue of public interest or a public issue.  In Rivero v. American Federation of State, 

County and Municipal Employees, AFL-CIO (2003) 105 Cal.App.4th 913, 919 (Rivero), 

this court identified several defining characteristics of this public issue requirement. 

 The question presented in Rivero was whether a union’s allegedly defamatory 

statements about a former supervisor of janitors at the International House on the campus 

of the University of California at Berkeley related to a public issue.  (Rivero, supra, 105 

Cal.App.4th 913.)  The union had published statements charging the former supervisor 

with favoritism, soliciting bribes and generally abusing janitors he supervised.  After 

reviewing published decisions interpreting the terms “‘public issue’” and “‘public 

interest’” as they are used in section 425.16, this court concluded that, while no case 

defined the precise boundaries of this public issue requirement, cases finding that 

statements did implicate public issues fell into one of three categories:  “[T]he subject 



 17

statements either concerned a person or entity in the public eye [citations], conduct that 

could directly affect a large number of people beyond the direct participants [citations], 

or a topic of widespread, public interest [citation].”  (Id. at p. 924.)  We further found that 

the union’s statements did not fall into any of these categories:  “Here, the Union’s 

statements concerned the supervision of a staff of eight custodians by Rivero, an 

individual who had previously received no public attention or media coverage.  

Moreover, the only individuals directly involved in and affected by the situation were 

Rivero and the eight custodians.  Rivero’s supervision of those eight individuals is hardly 

a matter of public interest.”  (Id. at p. 924.) 

 Relying on Rivero, Taus argues section 425.16 does not apply in this case because 

appellants failed to establish that Taus or Corwin “were persons in ‘the public eye’ whose 

individual conduct ‘could directly affect a large number of people beyond the direct 

participants.’”  (Quoting Rivero, supra, 105 Cal.App.4th at p. 924.)  This argument 

erroneously conflates two and ignores one of the three distinct characteristics of a public 

issue that we identified in Rivero.  As already noted, we found in Rivero that relevant 

authority supported three distinct ways of identifying a public issue.  Further, since 

Rivero was decided, courts have formulated a test for identifying a public issue which 

retains the distinction between these three characteristics.  For example, in Wilbanks, 

supra, 121 Cal.App.4th at page 898, the court stated:  “The most commonly articulated 

definitions of ‘statements made in connection with a public issue’ focus on whether (1) 

the subject of the statement or activity precipitating the claim was a person or entity in 

the public eye; (2) the statement or activity precipitating the claim involved conduct that 

could affect large numbers of people beyond the direct participants; and (3) whether the 

statement or activity precipitating the claim involved a topic of widespread public 

interest.  [Citations.]”  (Emphasis added.) 

 Thus, in deciding whether the conduct and statements at issue in this case relate to 

a public issue, we will consider the three distinct factors set forth above rather than the 

erroneous test Taus articulates.  Taus’s substantive contentions all relate to the first factor 

in the test, whether the defendants’ conduct and statements relate to a person or entity in 



 18

the public eye.  Taus maintains that she is a private figure, that she has never taken any 

position with respect to the clinical implications of the Jane Doe case study or played any 

role in an alleged controversy relating to the theory that traumatic experiences can be 

repressed and subsequently recalled.  We agree with these assertions.  Taus, whose 

identity was not publicly revealed until she filed this lawsuit, cannot reasonably be 

characterized as a person who was in the public eye when appellants allegedly engaged in 

the conduct which gave rise to Taus’s claims. 

 Appellants’ contention, however, is not that Taus is in the public eye, but rather 

that their statements and conduct relate to a matter which directly affects a large number 

of people and which is a subject of wide-spread public interest.  Taus disagrees, claiming 

that an insignificant number of people are interested in the subject of the competing 

articles regarding the Jane Doe case study.  In other words, the parties’ disagreement 

relates to whether the breadth of interest in the subject of this litigation is sufficiently 

wide to satisfy the public issue requirement of section 425.16.  We recently addressed 

this issue in Du Charme v. International Brotherhood of Electrical Workers (2003) 110 

Cal.App.4th 107 (Du Charme).  There, we acknowledged that section 425.16 may apply 

in some cases in which the challenged activity relates to an issue which may not be of 

interest to the “public at large” but which nevertheless is of interest to a “limited but 

definable portion of the public.”  (Id. at p. 118.)  Ultimately, we held that “in order to 

satisfy the public issue/issue of public interest requirement . . . in cases where the issue is 

not of interest to the public at large, but rather to a limited, but definable portion of the 

public (a private group, organization, or community), the constitutionally protected 

activity must, at a minimum, occur in the context of an ongoing controversy, dispute or 

discussion, such that it warrants protection by a statute that embodies the public policy of 

encouraging participation in matters of public significance.”  (Id. at p. 119.)   

 In this case, the statements and conduct which gave rise to Taus’s causes of action 

relate specifically to the validity of the Jane Doe case study which was the subject of the 

Child Maltreatment article and, more generally, to the question whether childhood 

memories of traumatic sexual abuse can be repressed and later recovered (the repressed 



 19

memory theory).  The record before us contains considerable evidence of both (1) an 

ongoing controversy in academic and clinical circles within the field of psychology as to 

the validity of the repressed memory theory, and (2) that the publications at the root of 

this litigation are part of this ongoing debate. 

 Corwin’s article appeared in Child Maltreatment, which describes itself as “the 

official journal of the American Professional Society on the Abuse of Children (APSAC), 

the nation’s largest interdisciplinary child maltreatment professional organization.”  The 

Child Maltreatment article was published along with five separate commentaries of the 

Jane Doe case study authored by an array of individuals who practice or teach in the field 

of psychology.  These commentaries are themselves strong evidence that the repressed 

memory theory is a subject of serious debate in the academic and professional 

psychology communities and, additionally, that the Child Maltreatment article 

significantly impacted the controversy relating to this theory.   

 Paul Ekman, a clinical psychologist at the University of California, San Francisco, 

published a commentary on the Child Maltreatment article in which he described the Jane 

Doe interviews as “an extraordinarily important record” and “a model for how to conduct 

interviews with children and adolescents about traumatic events.”  In another 

commentary, Frank Putnam, a medical doctor at the National Institute of Mental Health, 

stated that “this videotape of Jane Doe provides concrete evidence that delayed recall of 

traumatic childhood events does occur.”  Judith Armstrong, a clinical associate professor 

at the University of Southern California began her commentary on the article by noting 

that she saw Corwin’s “remarkable set of videotapes” at a 1996 meeting of the 

International Society of Traumatic Stress Studies, where they stimulated a “spirited 

discussion” and that she appreciated the opportunity to document some of the ideas and 

developmental issues that the case study raises.  Ulric Neisser, PhD, from Cornell 

University, described the Jane Doe videotapes as “remarkable” and stated that “[a]ll 

students of human memory, whatever their views, have reason to be grateful to David 

Corwin and Ema Olafson . . . for making this valuable material available.”  Finally, 

Jonathan Schooler, PhD, from the University of Pittsburg, contributed a commentary in 



 20

which he stated:  “It is a testament to the progress that we have been making in the field 

that it is now possible for cognitive and clinical psychologists to discuss the various 

aspects of a discovered memory case in a civil and noncombative manner.  It is my hope 

that this case may help to further deflate the tensions that have surrounded this 

controversial issue.”   

 The record also contains a declaration by Maggie Bruck, a psychiatry professor at 

Johns Hopkins School of Medicine.  Bruck attended an annual meeting of the of the 

International Society for Traumatic Stress Studies in Montreal in November 1997, where 

Corwin presented his Jane Doe case study and showed the videotaped interviews.  

According to Bruck, the Child Maltreatment article “has received considerable notoriety 

because of Dr. Corwin’s claim that he discovered empirical evidence of a recovered 

memory by Jane Doe.”   

 Elizabeth Loftus filed declarations in support of the section 425.16 motion, 

wherein she described her extensive research and publications pertaining to the “study of 

people involved in false accusations.”  Loftus stated that she has personally viewed the 

Jane Doe videotapes and that she read the Child Maltreatment article.  Like Professor 

Bruck, Loftus expressed the opinion that Corwin’s Jane Doe case study had a significant 

impact on the repressed memory debate.  As she explained, “Dr. Corwin’s apparent 

capture on videotape of the restoration of previously repressed memories was a 

significant event in the ‘repressed’ or ‘restored’ memory debate because it appeared to be 

empirical evidence to support the claim that traumatic memories can be repressed.”  

Loftus also asserted that “the Jane Doe case history has received national attention in 

many academic, professional and legal circles,” and she identified numerous publications 

which discussed the Jane Doe case.  

 There is also evidence that the Skeptical Inquirer articles impacted the repressed 

memory debate.  The Skeptical Inquirer is the official journal of CSICOP which 

describes itself as a non-profit scientific and educational organization created to 

“encourage the critical investigation of paranormal and fringe-science claims from a 

responsible, scientific point of view.”  According to Barry Karr, the Executive Director of 



 21

CSICOP, the Skeptical Inquirer articles at issue in this case were “intended to be a 

contribution by CSICOP to the scientific communities’ and the general public’s 

understanding of issues associated with the use of single case studies in the debate over 

allegedly ‘recovered’ or ‘repressed’ memories of sexual abuse.”   

 The record contains an excerpt from a book by Richard J. McNally entitled 

Remembering Trauma, which was published by the Harvard University Press in 2003.  

The excerpted text contains a synopsis of Corwin’s Child Maltreatment article followed 

by this statement:  “Although Corwin’s ‘Jane Doe’ case has been widely hailed in the 

clinical literature and in the courtroom as proof of repressed and recovered memory of 

sexual abuse, subsequent investigation of the case by Elizabeth Loftus and Mel 

Guyer . . . has undermined this claim. . . .”  Putting aside McNally’s subjective 

assessment of the articles, his comments are further evidence that both Corwin and 

Olafson on the one hand and Loftus and Guyer on the other published articles addressing 

the ongoing and significant debate in academic and professional circles regarding the 

validity of the repressed memory theory. 

 By the same token, the Tavris article is evidence that the repressed memory theory 

is a subject of ongoing controversy.  As Tavris explained, Loftus and Guyer challenged 

the Child Maltreatment article because it supported a theory they openly opposed and 

wanted to discredit.  Tavris’s comments about the resistance that Loftus and Guyer 

encountered not only confirm the significance of the underlying debate regarding the 

repressed memory theory but also contribute to that ongoing controversy.  

 The evidence summarized above demonstrates (1) an ongoing controversy 

centered in academia but spilling over into other related professional communities 

regarding the validity of the repressed memory theory, (2) that the Child Maltreatment 

article contributed to that controversy; and (3) that appellants’ statements and conduct 



 22

which form the basis of Taus’s claims all relate to that ongoing controversy as well.5  

Thus, even if the repressed memory debate is not of interest to the public at large, it is 

extremely important to a limited but definable portion of the public and the challenged 

conduct and statements “occur[ed] in the context of an ongoing controversy, dispute or 

discussion, such that [they] warrant[] protection by a statute that embodies the public 

policy of encouraging participation in matters of public significance.”  (Du Charme, 

supra, 101 Cal.App.4th at p. 119.) 

 Furthermore, the evidence before us suggests that significant portions of the 

general public are indeed interested in the matters at issue in this litigation.  We note that 

the record contains evidence of newspaper articles that appeared in the Seattle Times 

regarding Loftus’s decision to leave the University of Washington and join the faculty at 

the University of California at Irvine.  One article, written by Susan Kelleher, states that 

“[t]he topic of so-called ‘repressed memory’ remains charged with emotion and 

controversy, mostly because it is impossible to absolutely prove or disprove 

scientifically.”  The Kelleher article contains an extensive summary and commentary of 

the events leading up to Loftus’s departure from the University of Washington.  The 

record also includes a copy of an unsigned letter allegedly from Corwin to the managing 

editor of the Seattle Times complaining that he was misquoted in the Kelleher article.  

The final paragraph of this letter invites the Seattle Times’s readers to read both the Child 

Maltreatment article and the Skeptical Inquirer articles, all of which are posted on the 

internet, and to form their own opinions about the Jane Doe case study.  

 This evidence indicates that the controversies regarding the validity of both the 

repressed memory theory in general and the Jane Doe study in particular are newsworthy 

matters of interest to substantial segments of the general public.  Evidence that 

                                              
 5 Since the record before us contains sufficient evidence that the public issue 
requirement of section 425.16 is satisfied, the Skeptical Inquirer appellants’ Request for 
Judicial Notice, which offers additional evidence on this issue, is denied. 



 23

participants in these controversies have an internet audience also reinforces that 

conclusion. 

C. Likelihood of Success 

 1. Scope of Review 

 Having found that the defendants’ conduct which gave rise to Taus’s claims relate 

to a matter of public interest, we must next consider whether Taus demonstrated a 

probability of prevailing on her claims.  (Equilon, supra, 29 Cal.4th at p. 67.)  “A 

plaintiff’s burden under section 425.16 ‘“is similar to the standard used in determining 

motions for nonsuit, directed verdict, or summary judgment.”’  The plaintiff is required to 

demonstrate that the complaint is legally sufficient and supported by a sufficient prima 

facie showing of facts to sustain a favorable judgment if the plaintiff’s evidence is 

credited.  [Citation.]  The court considers the pleadings and the supporting and opposing 

affidavits stating facts on which the liability or defense is based, and the motion to strike 

should be granted if, as a matter of law, the properly pleaded facts do not support a claim 

for relief.  [Citation.]”  (Wilbanks, supra, 121 Cal.App.4th at p. 901.) 

 However, “[a] motion to strike under section 425.16 is not a substitute for a 

motion for a demurrer or summary judgment [citation].  In resisting such a motion, the 

plaintiff need not produce evidence that he or she can recover on every possible point 

urged.  It is enough that the plaintiff demonstrates that the suit is viable, so that the court 

should deny the special motion to strike and allow the case to go forward.”  (Wilbanks, 

supra, 121 Cal.App.4th at p. 905.) 

 Although, as noted above, our standard of review is de novo, the issues on appeal 

are necessarily dictated by the notice of appeal.  Therefore, we do not address (1) any of 

Taus’s claims against the University; (2) Taus’s fraud claim against Loftus; or (3) Taus’s 

defamation claim against Tavris.  The first of these limitations arises from the fact that 

the University did not move to strike any claims in the trial court and is not a party on 



 24

appeal.6  The other two limits on the scope of our review are necessitated by the fact that 

Taus did not appeal the September 18 order pursuant to which the court dismissed her 

fraud claim against Loftus and her defamation claim against Tavris.    

 As noted above, appellant Shapiro filed an individual notice of appeal and its own 

appellate briefs.  As it did in the trial court, Shapiro concurs in and adopts the arguments 

of the other appellants, but also makes arguments relating to its specific role in the 

matters giving rise to this litigation.  As we address the second prong of the section 

425.16 test, we will attempt to address Shapiro’s individual arguments.  However, we 

reject at the outset Shapiro’s contention that the trial court abused its discretion by failing 

to issue a separate order addressing Shapiro’s concurring motion to strike.  The express 

reference to that concurring motion in the September 18 order sufficiently manifests the 

trial court’s intent to dispose of it along with the other appellants’ motion to strike.  

Shapiro does not cite any authority entitling it to a separate ruling on its concurring 

motion. 

 2. Negligent Infliction of Emotional Distress 

 As our Supreme Court has “repeatedly recognized,” “‘[t]he negligent causing of 

emotional distress is not an independent tort, but the tort of negligence.  [Citations.]  The 

traditional elements of duty, breach of duty, causation, and damages apply.  [¶] Whether  

a defendant owes a duty of care is a question of law.  Its existence depends upon the 

foreseeability of the risk and a weighing of policy considerations for and against 

imposition of liability.  [Citation.]’  [Citations.]”  (Burgess v. Superior Court (1992) 2 

Cal.4th 1064, 1072.)   

 In her appellate brief, Taus does not articulate any theory of negligence that might 

apply in this case.  Indeed, negligence is not even mentioned here or in the opposition to 

the motion to strike that Taus filed in the trial court.  Taus’s appellate brief does contain 

                                              
 6 In light of this fact, we are perplexed by, and will simply ignore, the portion of 
the September 18 order purporting to deny a motion to strike Taus’s claims against the 
University.   



 25

an extremely vague argument that appellants’ breached their ethical obligations by 

violating applicable professional standards.  But, Taus does not identify a single ethical 

obligation or professional standard that was allegedly breached.  Instead, she contends 

that appellants have essentially conceded that publishing the Skeptical Inquirer article 

constituted a violation of the ethical obligations of a psychologist.  Not surprisingly, 

appellants concede no such thing. 

 Taus has failed to carry her burden of establishing a likelihood that she will prevail 

on her claim that appellants are liable to her for negligent infliction of emotional distress.  

Therefore, this claim must be stricken. 

 3. Invasion of privacy 

 The allegations in the first amended complaint implicate two distinct theories by 

which Taus might establish an invasion of privacy:  (1) public disclosure of private facts, 

and (2) intrusion into private matters.  We will separately address these two theories. 

  a. Public disclosure of private facts 

 “The claim that a publication has given unwanted publicity to allegedly private 

aspects of a person’s life is one of the more commonly litigated and well-defined areas of 

privacy law.”  (Shulman v. Group W Productions (1998) 18 Cal.4th 200, 214 (Shulman).)  

The elements of this tort are:  “‘(1) public disclosure (2) of a private fact (3) which would 

be offensive and objectionable to the reasonable person and (4) which is not of legitimate 

public concern.’  [Citations.]”  (Id. at p. 214.)  With respect to this fourth element, our 

Supreme Court has held that “lack of newsworthiness is an element of the ‘private facts’ 

tort, making newsworthiness a complete bar to common law liability.”7  (Id. at p. 215.)  

However, as the Shulman court also recognized, a person’s involvement in a newsworthy 

incident does not make everything that person says or does newsworthy.  (Id. at p. 223.)  

                                              
 7 As the court also noted, lack of newsworthiness is not only an element of the 
private facts tort, it is also “a constitutional defense to, or privilege against, liability for 
publication of truthful information.”  [Citations.]  (Shulman, supra, 18 Cal.4th at p. 216.) 



 26

 The Shulman court set forth the following test for assessing newsworthiness in a 

context similar8 to the present case:  “[C]ourts have generally protected the privacy of 

otherwise private individuals involved in events of public interest ‘by requiring that a 

logical nexus exist between the complaining individual and the matter of legitimate 

public interest.’  [Citation.]  The contents of the publication or broadcast are protected 

only if they have ‘some substantial relevance to a matter of legitimate public interest.’  

[Citation.]  Thus, recent decisions have generally tested newsworthiness with regard to 

such individuals by assessing the logical relationship or nexus, or the lack thereof, 

between the events or activities that brought the person into the public eye and the 

particular facts disclosed. . . . This approach accords with our own prior decisions, in that 

it balances the public’s right to know against the plaintiff’s privacy interest by drawing a 

protective line at the point the material revealed ceases to have any substantial connection 

to the subject matter of the newsworthy report  [Citation.]  This approach also echoes the 

Restatement commentators’ widely quoted and cited view that legitimate public interest 

does not include ‘a morbid and sensational prying into private lives for its own sake . . . .’  

[Citations.]”  (Shulman, supra, 18 Cal.4th at pp. 223-224.) 

 In the present case, Taus has identified three allegedly improper disclosures:  (1) 

the Skeptical Inquirer article; (2) the Tavris article and (3) statements Loftus made in 

other contexts.  As we will explain, only the third of these disclosures supports an 

invasion of privacy claim based on an improper disclosure theory. 

 Taus has not identified any private fact that was revealed in the Skeptical Inquirer 

or Tavris articles which is not newsworthy.  To the extent these articles disclosed private 

information about Taus’s past that was not already disclosed in the Child Maltreatment 

article, these facts related to the validity of Corwin’s conclusions that Taus was abused 

                                              
 8 Shulman involved a plaintiff who was involuntarily involved in a matter of 
legitimate public interest and, arguably, is distinguishable from the present case because 
Taus consented to Corwin’s use of the Jane Doe case study.  Nevertheless, in light of the 
confidentiality attached to the case study, including particularly the protection of Taus’s 
identity, we find the Shulman analysis applies with equal force in this context. 



 27

by her mother, repressed the memory of sexual abuse and then recovered that memory 11 

years later.  As discussed more fully above, the role of the Jane Doe case study in the 

repressed memory debate made the validity of that case study a matter of legitimate 

public interest. 

 The Tavris article also disclosed the fact that Jane Doe had filed an ethics 

complaint against Loftus and other details about the University’s investigation of Loftus.  

Taus suggests the disclosure of these facts is actionable conduct.  However, we find that 

facts relating to the University investigation were not private to Taus because they also 

directly relate to Loftus’s personal and professional lives.  Taus does not articulate any 

valid theory pursuant to which Tavris should be held liable for publishing private facts 

about Loftus that Loftus apparently chose to share with her.  Beyond that, as we 

explained more fully above, the University investigation of Loftus also relates, though 

not as directly, to the repressed memory debate which is a matter of public interest. 

 But Taus has also alleged that Loftus disclosed private facts about her in other 

contexts.  For example, there is evidence in the record that Loftus made the following 

statement at a seminar:  “Jane Doe engaged in destructive behavior that I cannot reveal 

on advice of my attorney.  Jane is in the Navy representing our country.”  There is also 

evidence that Loftus revealed the first and last initial of Taus’s real name during a 

deposition in an unrelated court action.  These comments publicly disclose private 

information about Taus which is not newsworthy.  They do not relate in any way to the 

validity of the Jane Doe study, the repressed memory debate or to any other matter of 

legitimate public interest.  They are clues as to the true identity of Jane Doe and, under 

the circumstances, a reasonable jury could find that disclosing this information was both 

offensive and objectionable. 

 We underscore that Jane Doe’s real name is not a matter of public interest; it has 

no bearing on the validity of the Jane Doe study or on the repressed memory debate.  

Further, although appellants were able to discover Doe’s identity, Corwin did attempt to 

keep that information confidential.  By the same token, though, appellants did not 

disclose Doe’s identity in either the Skeptical Inquirer article or the Tavris article.  We 



 28

reject Taus’s contention that these articles provided a road map to her true identity.  

Indeed, the record rather clearly demonstrates that Corwin himself unwittingly provided 

that map.  Finally, we acknowledge undisputed evidence in this record establishing that 

many of these appellants did not learn Jane Doe’s identity until Taus filed the present 

lawsuit.  We note these facts here to underscore our conclusion that Taus has failed to 

support her contentions that publishing the Skeptical Inquirer and Tavris articles 

constituted public disclosure of private facts about her.   

 Thus, the only appellant against whom Taus has made a prima facie case of 

invasion of privacy based on a public disclosure theory is Loftus.  Furthermore, that 

showing is based not on the Skeptical Inquirer article but, rather, on statements Loftus 

has allegedly made in other contexts.  Having said that, we must next consider whether 

Taus has made a prima facie showing to support her invasion of privacy claim against the 

remaining appellants based on an intrusion theory. 

 b. Intrusion into private matters 

 The elements of an invasion of privacy claim based on an intrusion into private 

matters are:  “(1)  intrusion into a private place, conversation or matter, (2) in a manner 

highly offensive to a reasonable person.”  (Shulman, supra, 18 Cal.4th at p. 231.)   

 The first of these elements requires an intentional intrusion, physical or otherwise 

upon the solitude or seclusion of another.  Since the place, conversation or matter must be 

private to the plaintiff, there is “‘no liability for the examination of a public record 

concerning the plaintiff, . . . [or] for observing him or even taking his photograph while 

he is walking on the public highway. . . .’ [Citations.]  To prove actionable intrusion, the 

plaintiff must show the defendant penetrated some zone of physical or sensory privacy 

surrounding, or obtained unwanted access to data about, the plaintiff.  The tort is proven 

only if the plaintiff had an objectively reasonable expectation of seclusion or solitude in 

the place, conversation or data source.  [Citations.]”  (Shulman, supra, 18 Cal.4th at pp. 

231-232.) 

 Taus has identified three alleged intrusions into her zone of privacy:  (1) 

establishing a friendship with Taus’s biological mother in order to obtain personal 



 29

information about Taus; (2) securing interviews with friends and family through 

fraudulent means; and (3) collecting and disseminating confidential information about 

Taus from various court files. 

 The friendship between Loftus and Taus’s mother is not an intrusion into Taus’s 

private life.  The subjects that Taus’s mother discussed with Loftus were not private to 

Taus because they also obviously involved Taus’s mother.  By her own admission, Taus 

has had very little contact with her mother and she cannot now reasonably contend that 

they have a private relationship in which Loftus has somehow intruded.  Taus’s mother 

has as much right to share her story with Loftus as Taus has to share the details of her life 

with Corwin.   

 Taus’s second contention, that appellants conducted interviews by fraudulent 

means, is supported by the declaration of Taus’s foster mother, Margie Cantrell.  Cantrell 

stated that Loftus contacted her in late 1997, told her she was working with Corwin to 

help Taus, and requested that Cantrell come to an office to answer some questions.  

Cantrell stated that she accepted the invitation because she knew Corwin and she knew 

that Taus trusted him and because she wanted to help Taus.  Cantrell further stated that, 

when she met Loftus, Loftus welcomed her, “saying again that she was working with Dr. 

Corwin and was actually his supervisor in connection with his study of [Taus].”  

According to her declaration, Cantrell agreed to a recorded interview in reliance on 

Loftus’s representation that she worked with Corwin.  However, as the questions that 

Loftus asked her became “increasingly hostile,” Cantrell became concerned and sought 

assurance that Loftus worked with Corwin.  When that assurance was not provided, 

Cantrell asked for the tape of her interview which Loftus refused to provide. 

 Cantrell’s declaration is undisputed evidence that appellants penetrated a zone of 

privacy which included Cantrell, who was not only a close friend and confidant of Taus 

but also a mother figure to her, by misrepresenting their identity and true purpose.  

Appellants contend that only Cantrell has standing to pursue a claim based on these 

alleged misrepresentations.  We agree that Taus cannot use this evidence to support her 

fraud claim.  On the other hand, this evidence is relevant to show that appellants intruded 



 30

into a private area of Taus’s life.  Indeed, this evidence actually suggests that appellants 

were aware that the information they sought was private and that it would not have been 

shared with them had they been truthful about the nature and purpose of their 

investigation. 

 Taus’s third contention is that appellants obtained private information about her 

from court files.  Although not completely clear, Taus appears to have two distinct 

arguments.  First, she complains that appellants gathered information about her from 

documents, such as medical and CPS reports, which, although contained in files open to 

the public, were of a confidential nature.  To support this contention, Taus cites Family 

Code section 3118 which provides that court ordered child custody evaluations, 

investigations or assessments made in connection with a serious allegation of child abuse 

are confidential.  We must reject this argument because, as noted above, there can be “no 

liability for the examination of a public record concerning the plaintiff.”  (Shulman, 

supra, 18 Cal.4th at p. 231.) 

 However, Taus also contends that appellants obtained private information about 

her from documents in her juvenile dependency case file.  Juvenile court files are not 

public records, they are confidential.  Access to such files and dissemination of 

information contained therein are expressly limited and governed by Welfare and 

Institutions Code section 827.  Pursuant to that statute, appellants could not have properly 

accessed Taus’s juvenile records without a court order.  (Shulman, supra, 18 Cal.4th at p. 

231.)   

 Appellants suggest that Taus “incorrectly” assumes that the court records 

appellants obtained “came from the Solano County file (which was a juvenile 

proceeding)” when, in point of fact, “any medical or psychological reports they obtained 

came from the Stanislaus County divorce proceeding.”9  Indeed, appellants maintain that 

                                              
 9 Notwithstanding this admission that the Solano County court file involving 
Taus’s family was “a juvenile proceeding,” at oral argument counsel for the Skeptical 
Inquirer appellants took the position that the record does not disclose whether the Solano 
County file pertained to a confidential juvenile proceeding.  In re William T., supra, 172 



 31

“[t]he only evidence before this Court is that Defendants received any psychological or 

medical reports in their possession legally.”  That evidence, according to appellants, is a 

declaration by a private investigator named Gary Ermoian, who is not a named defendant 

in this case.   

 In his declaration, Ermoian stated that, at Loftus’s request, he went to the 

Stanislaus County Superior Court in Modesto in July 1997 and reviewed public court 

files with the name “Taus.”  Ermoian further stated that he made and sent Loftus copies 

of letters from a social worker and a doctor which concerned Taus.  Ermoian stated that 

the documents were not sealed or labeled as “confidential.”  Ermoian’s declaration thus 

supports appellants’ contention that they obtained information about Taus from public 

court files.  However, contrary to appellants’ contention, this declaration is not the only 

evidence relevant to this issue.  

 Apparently appellants would have us ignore the declaration of Harvey Shapiro, the 

sole owner and proprietor of appellant Shapiro Investigations.  Shapiro is a retired police 

officer and detective who is currently licensed as a private investigator.  In his 

declaration, Shapiro stated that Loftus contacted him in September 1997 and asked him to 

help her and Guyer investigate statements Corwin made regarding the Jane Doe case.  

Shapiro assigned to his assistant the task of searching public records at the Solano County 

court house.  The search was guided by a list of names of persons who may have been 

involved in the Jane Doe case which Loftus had given to Shapiro.  Shapiro’s assistant 

told him she copied “voluminous public records” which may have been relevant to the 

Jane Doe case.   

 Shapiro’s declaration is evidence that appellants did in fact obtain information 

about Taus from court files in Solano County.  Although Shapiro characterizes the 

“voluminous” documents as public records, he did not copy them himself.  This evidence 

                                                                                                                                                  
Cal.App.3d 790, makes clear that Taus’s parents litigated their custody battle in 
Stanislaus County Superior Court but that Taus’s juvenile dependency case was, indeed, 
filed and determined in Solano County.  As noted earlier in this opinion, the Skeptical 
Inquirer appellants identified In re William T. as a crucial resource in their investigation. 



 32

is cause for concern because (1) appellants have conceded that the court files in Solano 

County were juvenile files, which are confidential; and (2) appellants now steadfastly 

refuse to discuss or even acknowledge possession of these “voluminous” documents.  In 

other words, appellants have been less than candid about the fact that they obtained 

“voluminous” documents from court files in Solano County.   

 Our concern on this point deepens when we consider other statements in the 

Shapiro declaration.  For example, Shapiro stated that appellants discovered the name of 

Taus’s foster mother, Margie Cantrell, in the voluminous documents obtained from the 

Solano County court files.  Shapiro happened to know Cantrell and he candidly admitted 

in his declaration that he facilitated a meeting between Cantrell and Loftus by misleading 

Cantrell as to the reason for his interest in her.  Shapiro also stated that appellants learned 

the name and whereabouts of Taus’s stepmother during their interview of Cantrell.   

 Thus, the Solano County court files proved to be a fruitful source of information 

for appellants.  They provided the link to Cantrell who, during an interview initiated by 

false pretense, provided the link to Taus’s stepmother.  In light of these circumstances, 

the unanswered questions as to whether the Solano County files were confidential and, if 

so, how they were accessed may have a significant impact on Taus’s intrusion claim.  

 Throughout her appellate brief, Taus improperly attempts to shift her burden of 

proof to appellants.  However, in this instance, Taus’s observation that appellants have 

failed to disclose what documents they have or how those documents were obtained is 

relevant because, absent evidence as to how the voluminous documents from the Solano 

County court case were accessed and copied, a jury could reasonably infer that some 

form of trickery or misconduct was employed to obtain them, particularly because there 

is evidence of such conduct with respect to other aspects of appellants’ investigation. 

 Appellants contend they are not liable for their investigation into Taus’s 

background because the First Amendment protects the right to gather information.  The 

authority they cite recognizes that “routine reporting techniques” are constitutionally 

protected and that “[s]uch techniques, of course, include asking persons questions, 

including those with confidential or restricted information.”  (Nicholson v. McClatchy 



 33

Newspapers (1986) 177 Cal.App.3d 509, 519-520.)  This authority is not controlling 

here, however, because Taus has presented evidence that the reporting techniques that 

appellants employed were not routine. 

 Taus has presented evidence that appellants used deception and trickery to 

penetrate a zone of privacy surrounding Taus’s close family members in order to obtain 

private information about Taus that would not have been disclosed in a truthful 

encounter, and that they may also have improperly accessed and used information from 

confidential court files.  If a jury finds appellants engaged in such conduct, it could also 

reasonably conclude that such conduct was “highly offensive to a reasonable person.”  

(Shulman, supra, 18 Cal.4th at p. 231.)  Thus, Taus has made a prima facie case of 

invasion of privacy based on an intrusion theory.   

 Taus’s intrusion claim is based on the investigation which preceded and 

precipitated the Skeptical Inquirer article.  Since the Skeptical Inquirer appellants do not 

distinguish among themselves, it is very difficult to determine what role any one of them 

played in the investigation relating to the article.  However, we find no evidence that 

Tavris participated in any aspect of the investigation or in the drafting or publication of 

the Skeptical Inquirer article.  Thus, Taus has not made a prima facie case of invasion of 

privacy against Tavris and her claim against this particular appellant must be stricken.  

 By contrast, Taus has made a prima facie case against Shapiro, in addition to 

Loftus, because Shapiro’s agent conducted the search of the Solano County court files.  

Furthermore, Shapiro himself arranged and participated in the interview of Cantrell. 

 4. Defamation 

 The final cause of action we must consider is Taus’s defamation claim against 

Loftus.  Taus bases that claim on three statements contained in the Skeptical Inquirer 

article and two statements made in other contexts.   

  a. Guiding principles 

 “Defamation is an invasion of the interest in reputation.”  (5 Witkin, Summary of 

Cal. Law (9th ed. 1988) Torts, § 471, p. 557.)  “The tort involves a publication which is 

false, defamatory and unprivileged, and which has a natural tendency to injure or which 



 34

causes special damage.  [Citations.]”  (Id. at p. 558.)  “Publication means communication 

to some third person who understands the defamatory meaning of the statement and its 

application to the person to whom reference is made.  Publication need not be to the 

‘public’ at large; communication to a single individual is sufficient.  [Citations.]”  (Smith 

v. Maldonado (1999) 72 Cal.App.4th 637, 645.)  Defamation includes both libel and 

slander.  As a general rule, libel is a permanent form of defamation while slander 

typically takes a transitory form and is restricted to oral statements and gestures.  (5 

Witkin, Summary of Cal. Law, supra, at § 472, p. 558.) 

 “[T]o state a defamation claim that survives a First Amendment challenge, 

plaintiff must present evidence of a statement of fact that is provably false.  [Citation.]  

‘Statements do not imply a provably false factual assertion and thus cannot form the basis 

of a defamation action if they cannot “‘reasonably [be] interpreted as stating actual facts’ 

about an individual.”’”  (Seelig v. Infinity Broadcasting Corp. (2002) 97 Cal.App.4th 

798, 809 (Seelig).)  Thus, “satirical, hyperbolic, imaginative, or figurative statements are 

[constitutionally] protected because ‘the context and tenor of the statements negate the 

impression that the author seriously is maintaining an assertion of actual fact.’  

[Citation.]”  (Franklin v. Dynamic Details, Inc. (2004) 116 Cal.App.4th 375, 385.)  By 

the same token, a statement of opinion is actionable only if it implies a false assertion of 

fact.  (Ibid.; Wilbanks, supra, 121 Cal.App.4th at p. 903; see also Underwager v. Channel 

9 Australia (1995) 69 F.3d 361, 366.) 

 “The dispositive question . . . is whether a reasonable trier of fact could conclude 

that the published statements imply a provably false factual assertion.  [Citation.]”  

(Seelig, supra, 97 Cal.App.4th at p. 809.)  To determine whether a statement contains a 

provably false factual assertion, we apply a totality of the circumstances test pursuant to 

which we consider both the language of the statement itself and the context in which it is 

made.  (Ibid.)  The words used “‘“must be understood in a defamatory sense.”’”  (Ibid.)  

When considering context, we “‘“look at the nature and full content of the 

communication and to the knowledge and understanding of the audience to whom the 

publication was directed.”’  [Citations.]”  (Id. at pp. 809-810) 



 35

 “In all cases of alleged defamation, whether libel or slander, the truth of the 

offensive statements or communication is a complete defense against civil liability, 

regardless of bad faith or malicious purpose.  [Citations.]”  (Smith v. Maldonado, supra, 

72 Cal.App.4th at p. 646.)  “The burden of pleading and proving truth is generally on the 

defendant.  [Citation.]  However, in an action initiated by a private person on a matter of 

public concern, the First Amendment requires that the plaintiff bear the burden of proving 

falsity.  [Citations.]”  (Id. at p. 646, fn. 5; see also Nizam-Aldine v. City of Oakland 

(1996) 47 Cal.App.4th 364, 375 [“The First Amendment trumps the common law 

presumption of falsity in defamation cases involving private-figure plaintiffs when the 

allegedly defamatory statements pertain to a matter of public interest.  [Citation.]”].) 

  b. The Skeptical Inquirer article 

 Taus bases her defamation claim on the following three statements from the 

Skeptical Inquirer article:   

 (1)  After Jane met with Corwin and viewed the tapes, “she started behaving in 

self-destructive ways, and soon left FosterMom’s home.”   

 (2)  “Jane terminated her newly emerging relationship with her mother after 

Corwin came back into her life and replayed her childhood tape.  Her mother lost her 

once, long ago in 1984, and lost her again in 1995.  At this writing they are not in contact 

with one another.”   

 (3)  “If the abuse never happened in the first place, the adult-child may be 

mistakenly led to believe that it did because she does not understand that there are 

reasons why a child might make an abuse report even when no abuse had occurred.  She 

may be led to act on the basis of this ‘new information’ in ways that she would not have 

otherwise acted, with results devastating for her and others.  In this case, for example, 

Jane terminated her newly reforming relationship with her mother after seeing her 

childhood tapes.”   

 Since, as discussed above, these statements relate to a matter of public interest, 

Taus has the burden of proving falsity.  (Smith v. Maldonado, supra, 72 Cal.App.4th at p. 

646; Nizam-Aldine v. City of Oakland, supra, 47 Cal.App.4th at p. 375.)  Taus has not 



 36

established that any express factual assertion in any of these three statements is false.  

Indeed, as appellants’ contend, the record contains evidence that each statement contains 

some truth.10  However, a publication is not insulated from a defamation claim simply 

because it states some truths.  (Wilbanks, supra, 121 Cal.App.4th at pp. 901-902.)  Here, 

Taus contends these statements are defamatory because they can be reasonably construed 

as implying one or more falsehoods about her.   

 According to Taus, the first statement from the article about which she complains 

could be reasonably construed as stating that Taus physically injured herself and ran 

away from home after she viewed the tapes with Corwin.  However, when viewed in the 

context of the article in which it appeared, the statement does not imply either of these 

factual assertions.  Rather, the statement relates to Jane’s foster mother’s recollection 

about Jane’s change in behavior after she viewed the tapes, which included such things as 

expressing anger toward the foster mother and refusing to follow “strict rules against 

staying out late and misbehavior.”  Taus has not denied engaging in such conduct. 

 The second statement quoted above, Taus contends, falsely states or implies that 

Corwin interjected himself into Taus’s life and was the cause of the broken relationship 

between Taus and her mother, that Taus’s “decision making was controlled by the impact 

of the videotapes,” and that viewing the tapes caused Taus to acquire a “fixed belief 

against seeing her biological mother.”  Similarly, Taus argues the third statement falsely 

implies that Taus terminated her relationship with her mother because of what she saw on 

the tapes when, in fact, “Loftus’s own interference” caused Taus to terminate her 

relationship with her mother.   

 The implied statements that Taus extracts from these express statements are 

expressions of opinion as to why Taus terminated her renewed relationship with her 

biological mother.  That opinion (that viewing the tapes caused Taus to end the 

                                              
 10 For example, Taus conceded in her declaration that her foster mother may have 
had concerns about her behavior.  Further, Taus does not dispute that she left her foster 
home or that she terminated her relationship with her mother after she viewed the 
videotapes with Corwin.   



 37

relationship) is a subjective one that could be drawn from facts presented in both the 

Child Maltreatment and the Skeptical Inquirer articles.  

 “‘A statement of opinion based on fully disclosed facts can be punished only if the 

stated facts are themselves false and demeaning.’  [Citation.]  The rationale for this rule is 

that ‘[w]hen the facts underlying a statement of opinion are disclosed, readers will 

understand they are getting the author’s interpretation of the facts presented; they are 

therefore unlikely to construe the statement as insinuating the existence of additional, 

undisclosed facts.’  [Citation.]  When the facts supporting an opinion are disclosed, 

‘readers are free to accept or reject the author’s opinion based on their own independent 

evaluation of the facts.’  [Citations.]”  (Franklin v. Dynamic Details, Inc., supra, 116 

Cal.App.4th at p. 387; see also Underwager v. Channel 9 Australia, supra, 69 F.3d at pp. 

366-367 [expressions of the speakers’ professional points of view were opinions not 

factual assertions].) 

 The only statements that Taus has implied from the express statements quoted 

above are expressions of opinion.  Those implied opinions could reasonably be drawn 

from the facts expressly disclosed to the reader of the Skeptical Inquirer article.  Taus 

does not question the truth of those underlying facts.  Therefore, the challenged 

statements cannot support a defamation claim against Loftus.   

  c. The June 14, 2001, statement 

 Taus complains that on June 14, 2001, Loftus made the following statement during 

a speech she gave in Toronto:  “‘I continue to be the target of efforts to censor my ideas.  

I am gagged at the moment and may not give you the details. . . . Who after all benefits 

from my silence?  Who benefits from such investigations in the dark?  The only people 

who operate in the dark are thieves, assassins and cowards.’”   

 Under the totality of the circumstances, no reasonable person who heard this 

statement on June 14, 2001, could have interpreted it as a statement of actual fact 

concerning Taus.  Because this statement was made before the Skeptical Inquirer article 

was published, it is unlikely anyone even connected it to Jane Doe.   



 38

 Taus contends that this statement is now posted on appellants’ web site.  

Considering the totality of the circumstances, viewers of that website are undoubtedly 

familiar with Loftus’s role in the controversy regarding the repressed memory theory and 

with the professional dispute between Corwin and his followers, on the one hand, and 

Loftus and her followers, on the other, regarding the validity of the Jane Doe case study.  

When viewed in this context, as a statement made during the course of a heated 

professional debate regarding the validity of a highly controversial theory, any reasonable 

person would understand Loftus’s colorful statement as the rhetoric of an agitated 

advocate whose efforts to promote a professional theory were thwarted by those who 

disagreed with her.  As used in this way, the terms “thieves, assassins and cowards” are 

nothing more than “‘subjective expression[s] of disapproval, devoid of any factual 

content.’”  (Seelig, supra, 97 Cal.App.4th at p. 811.)   

  d. The October 2002 statement 

 Finally, Taus contends that Loftus made the following allegedly slanderous 

statement at a conference in October 2002:  “‘Jane Doe engaged in destructive behavior 

that I cannot reveal on advice of my attorney.  Jane is in the Navy representing our 

country.’”11   

 In contrast to the other statements upon which Taus relies, this statement is not an 

expression of opinion or a subjective professional judgment drawn from fully disclosed 

facts.  The truth of the factual assertion that Taus is in the military service is undisputed.  

However, when viewed in its totality this challenged statement could reasonably be 

interpreted as implying that Taus’s ongoing destructive behavior or the effects of past 

behavior make her unfit for military service.   

                                              
 11 Appellants maintain that Loftus “did not combine the statements about ‘Jane 
Doe’s’ previous ‘destructive behavior’ and Plaintiff’s current services in the military.”  
However, Taus has submitted the declaration of Lynn Crook.  Crook stated that she 
attended the False Memory conference and made careful notes.  According to Crook, 
Loftus made the statement quoted above.  Appellants maintain that Crook is not credible.  
However, it is not appropriate for us to weigh the evidence or make credibility 
determinations in this context.  (Wilbanks, supra, 121 Cal.App.4th at p. 905.)  



 39

 Even if we were to find that fitness for military service is a subjective concept 

upon which reasonable minds could differ, the challenged statement directly 

communicates to the listener that the speaker has knowledge of undisclosed facts 

supporting a conclusion that Taus is unfit.  “A statement of opinion may be actionable if 

it implies the allegation of undisclosed defamatory facts as the basis for the opinion.”  

(Wilbanks, supra, 121 Cal.App.4th at pp. 902-903; see also Franklin, supra, 116 

Cal.App.4th at p. 385.)  The statement at issue here clearly does imply facts which may 

be provably false.  

 Furthermore, in contrast to the statements made in the Skeptical Inquirer article, 

this statement does not relate to a matter of public interest.  It has no bearing on the 

validity of the Jane Doe case study or on any aspect of the controversy relating to the 

repressed memory theory.  Rather, the statement arguably pertains to Taus’s present 

qualifications to perform her duties as a member of the military.  Since the public has no 

legitimate interest in that matter, the truth of the alleged statement is a defense with 

respect to which Loftus has the burden of proof.  Loftus has not presented any evidence 

that Taus has engaged in behavior which makes her unfit for military service.   

 Appellants contend that this and all of the statements about which Taus complains 

are not actionable because they do not identify Taus by name.  According to appellants, 

“[c]ourts uniformly reject defamation and invasion of privacy claims if the plaintiff is not 

readily identifiable from the publication.”  The only California authority appellants cite 

for this proposition is  Smith v. National Broadcasting Co. (1956) 138 Cal.App.2d 807, 

813-814, which did not pertain to defamation.  In any event, appellants’ substantive 

contention that Taus is not sufficiently identifiable might be persuasive with respect to 

statements in the Skeptical Inquirer article.  However, as noted during our discussion of 

Taus’s invasion of privacy claim against Loftus,  the statement at issue here was made in 

the aftermath of the publication of the Skeptical Inquirer article and the events relating 

thereto and constitutes a clue to Taus’s identity.  When viewed under the totality of the 

circumstances, a reasonable trier of fact could find that the challenged statement 

sufficiently relates to Taus notwithstanding the express reference to Jane Doe.  



 40

D. Conclusion 

 As discussed above, section 425.16 applies to Taus’s first amended complaint 

because the statements and conduct giving rise to her various claims relate to matters of 

public interest.  Furthermore, Taus has not carried her burden of showing a likelihood of 

succeeding in proving her claims for (1) negligent infliction of emotional distress or (2) 

invasion of privacy as alleged against appellant Tavris.  However, Taus has made a prima 

facie case to support her claims for (1) invasion of privacy as alleged against all the 

appellants except Tavris; and (2) defamation as alleged against Loftus.  

IV. DISPOSITION 

 The September 18 order is vacated insofar as it denies the motion to strike (1) the 

first cause of action for negligent infliction of emotional distress as alleged against all 

appellants; and (2) the second cause of action for invasion of privacy as alleged against 

appellant Tavris.  This case is remanded to the trial court for further proceedings 

consistent with this opinion.  The parties shall bear their own costs on appeal. 

 
       _________________________ 
       Haerle, Acting P.J. 
 
 
We concur: 
 
 
_________________________ 
Lambden, J. 
 
 
_________________________ 
Ruvolo, J. 


